Home » Smart Industry » Fieldlabs: workshops, expo’s en netwerken om bedrijven te helpen innoveren
fieldlabs

Fieldlabs: workshops, expo’s en netwerken om bedrijven te helpen innoveren

Smart industry
Smart industry
Foto: Shutterstock

Maakbedrijven zoeken naar manieren om productieprocessen te optimaliseren met innovatieve technologie. Fieldlabs hebben de kennis, middelen en netwerken om de mogelijkheden daarvan te ontdekken.

Smart manufacturing

In de regio Zuid-Holland zijn acht Fieldlabs, georganiseerd in SMITZH (Smart Manufacturing: Industriële Toepassing In Zuid-Holland), een netwerk dat bedrijven met elkaar verbindt om innovatie te stimuleren. Voorbeelden zijn de Fieldlabs Robohouse in Delft en de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht.

“Fieldlabs zijn organisaties waarin bedrijven, overheden, de industrie en soms ook scholen samenwerken om nieuwe technologie te implementeren in het bedrijfsleven,” vertelt Jaimy Siebel van Robohouse. “Zo heeft Robohouse in Delft het discoverprogramma waar men door middel van workshops en exposities kan ervaren waar de kansen en beperkingen van nieuwe robotica technologieën zijn. “Wij gaan doelgericht met bedrijven op zoek naar processen in hun organisatie, die ze willen robotiseren. In ons testcentrum kijken we wat haalbaar is en waar juist de technische bottlenecks zijn.”

Jaimy Siebel

Wij zoeken met bedrijven naar processen in hun organisatie, die ze willen robotiseren

Jaimy Siebel, Manager Robohouse

Daan Wortel werkt bij de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. “Een echte fabriek van vijfduizend vierkante meter, waar we innoveren en een leven lang ontwikkelen. Dat doen we onder meer samen met het ROC Da Vinci College. Wij helpen bedrijven met een fysieke omgeving en een netwerk om aan innovatie te werken. Daarbij werken we samen met kennisinstellingen.”

Vraag neemt toe

Volgens Siebel neemt de vraag naar mogelijkheden om te innoveren toe. “Uit onderzoek blijkt dat productie in bedrijven nu nog voor ongeveer dertig procent door machines wordt gedaan en voor zeventig procent door mensen. Verwacht wordt dat in 2025 meer dan de helft van het productieproces wordt uitgevoerd door machines.

Bedrijven willen dit ook, maar hebben moeite om te bepalen welke onderdelen van hun productieproces kansrijk zijn om te robotiseren en wat die robots dan moeten kunnen. Wij helpen die kansen te identificeren. Bovendien: veel technologieën, zijn nog niet volwassen en nog niet op de markt beschikbaar.

In onze Fieldlabs kunnen we experimenteren en bepalen we waar de kinderziekten zijn, zodat bedrijven weinig tot geen vertraging oplopen. Daarmee doen we een schat aan ervaring op, die we weer door kunnen geven aan het bedrijfsleven.”

Daan Wortel

 
Wij helpen bedrijven met een fysieke omgeving en een netwerk om aan innovatie te werken

Daan Wortel (Duurzaamheidsfabriek)

De grootste behoefte aan innovatieve oplossingen en technieken komt van bestaande bedrijven, zegt Wortel. “Voor ons is dat onder meer de maritieme maakindustrie. Die bedrijven kennen vaak een lange traditie met veel kennis en vakmanschap, maar hebben binnen de bestaande processen weinig ruimte om te innoveren.”

Bij Robohouse kloppen bedrijven aan met zeer uiteenlopende uitdagingen, van mkb tot corporate bedrijven als Ahold. Siebel: “Veel voedselverwerkingsbedrijven zoeken bijvoorbeeld naar technologie om groenten en fruit, die altijd anders van vorm zijn, toch machinaal te kunnen snijden en verwerken.”

Workshops en netwerken

Bij Robohouse zijn er exposities te zien en worden workshops gegeven zoals een introductie in robotica. De Duurzaamheidsfabriek zet zichzelf vooral via netwerkwerkbijeenkomsten op de kaart en roept bedrijven die interesse hebben op om op de website van SMITZH te kijken.

“Er zijn veel redenen voor bedrijven om met een fieldlab in zee te gaan,” zegt Siebel. “Het helpt hen productieprocessen verbeteren. Het verhoogt bijvoorbeeld de consistentie, ze krijgen meer inzicht in de eigen processen en je kunt technologieën ontwikkelen die makkelijk op een grotere schaal te kopiëren zijn. Bedrijven zoeken overigens niet naar oplossingen om het aantal medewerkers te verlagen, maar wel naar manieren om het werk voor hun mensen prettiger en effectiever te maken.”

Next article