Home » Smart Industry » Volop inzetten op ‘economie 4.0’
Digitalisering

Volop inzetten op ‘economie 4.0’

Wie over vijf jaar nog wil meetellen, moet vol inzetten op ‘economie 4.0’, dé economie van de toekomst, die gekenmerkt wordt door digitalisering, nieuwe technologieën en klimaatverandering.

Fintech

“Het is geen keuze maar noodzaak”, waarschuwt Willem Vermeend. “De concurrentie is internationaal.” Voormalig staatssecretaris en minister Willem Vermeend is internetondernemer, investeerder in tech start-ups, bijzonder hoogleraar economie 4.0 en vormt als ambassadeur van de FinTech-sector in Nederland de schakel tussen de financiële sector, de overheid, het bedrijfsleven en de toezichthouders.

Portret Willem Vermeend

Deze drie ontwikkelingen versterken en versnellen elkaar en vormen samen economie 4.0

Willem Vermeend (Oud-politicus en fintech-ambassadeur)

Start-ups en scale-ups

“Innovaties in de financiële sector zijn noodzakelijk om concurrerend te blijven met het buitenland. Probleem is alleen dat de financiële sector, denk aan het traditionele bankwezen, doorgaans nogal conservatief en bureaucratisch is. Terwijl je om snel en goed te innoveren juist creatief moet zijn. En creativiteit vereist de vrijheid om snel te kunnen schakelen. Bureaucratie en creativiteit is dus nogal een moeilijke combinatie.”

Nederland loopt internationaal gezien niet voorop als het gaat om vernieuwingen in de financiële sector. Maar die achterstand is zeker niet onoverbrugbaar. Voorwaarde is wel dat de sector, waar nodig met (fiscale) steun van de overheid, nu volop inzet op innovaties. Er zijn volgens Vermeend positieve ontwikkelingen. “Als het gaat om innovaties op het gebied van de financiële technologie dan zijn er tal van veelbelovende start-ups en scale-ups.

Probleem is alleen dat die vaak niet beschikken over voldoende financiële slagkracht om hun ideeën snel verder te ontwikkelen en toe te passen. Wat dat betreft kunnen ze wel wat hulp gebruiken van grote financiële instellingen en die kunnen op hun beurt wel wat creativiteit gebruiken. Mits de samenwerking goed wordt opgezet, vormen die twee uitersten een uitstekende combinatie.”

Creëer je eigen kannibaal

Het is geen goed idee om start-ups en scale-ups in te lijven. “Dan krijgt zo’n enthousiast team immers direct te maken met de vele managementlagen en regeltjes die remmend werken. Bureaucratie heeft een slechte invloed op creativiteit.” Beter is het om de bedrijven (financieel) te steunen maar verder volledig autonoom te laten blijven. “En wie bang is om op die manier te werken maar wel inziet dat innovatie absoluut noodzakelijk is, kan ook nog kiezen voor de ‘kannibaal’ oplossing.

Daarbij richt de bureaucratische moeder een honderd procent dochter op met een eigen team dat bestaat uit creatieve mensen uit het moederbedrijf en creatieve mensen van buitenaf. Als moeder fungeer je vooral als financier. Je geeft de dochter opdracht om innovaties te doen en de moeder zo snel mogelijk te overtreffen. Verder laat je het team vrij in de wijze waarop ze die taak uitvoeren. Zo heeft de kannibaal mogelijkheden en budget om snel slimme innovaties te bedenken en die in de markt te zetten”

Klant centraal

Belangrijk is dat bij alle innovaties de klant centraal staat. “Te vaak nog wordt er ontwikkeld om het ontwikkelen. Heel leuk, maar als het product of de dienst klaar is, blijkt dat de klant daar helemaal niet op zit te wachten. Ken je klant is dus het eerste advies. Hoe kun je bestaande klanten behouden en nieuwe klanten werven. Hoe maak je de financiële dienstverlening voor consumenten en bedrijven makkelijker, sneller, klantvriendelijker en leuker. Ontzorg de klant. Het gaat om de klant, de klant en nog eens de klant.”

Next article